Du får (heller) ikke skrevet din bog i 2018…

HA!, tænker du måske, det ved Jette ikke en hujende fis om. Selvfølgelig får jeg skrevet min bog, for jeg har en plan: Jeg vil skrive den i min næste sommerferie!

Sådan kender jeg flere, der har (haft) det.
De er selvstændige – fortrinsvis kvinder.
De har en velfungerende forretning med et salgbart koncept, hvor de tjener godt og laver det, de elsker at lave.
De fleste af dem har en niche, hvor de sælger viden og undervisning i form af VIP-forløb, workshops eller retreats, hvor de hjælper deres kunder til at opnå det livsændrende resultat, som kunden drømmer om.
(For eksempel: ”Slip stress – for altid”, ”Opbyg en forretning og lev af din passion i løbet af 6 måneder”, ”Bliv verdens bedste mor”, ”Få styr på dine penge og elsk det” osv.)
Du kan godt kalde deres arbejde ”hjælp til selvudvikling” – og deres koncept virker!

Genkender du dig selv i dem?

Er du (også) tidsoptimist?
Hvis du genkender dig selv, så er du sandsynligvis også det, jeg kalder ”tidsoptimist”.
(Nej, det er IKKE en fornærmelse – sådan er jeg selv).
Det betyder, at sådan nogle som os får masser af ideer og sætter mange ting i gang – og vi tror, at vi kan nå MEGET mere, end vi kan.

Lad mig afsløre:
De kvinder, jeg nævnte før, har IKKE fået skrevet deres bog i løbet af deres sommerferie…
De har heller ikke fået den skrevet i løbet af sidste år eller forrige år, som de var sikre på, de ville…
De har måske en overordnet idé eller fået skrevet en løs disposition eller en indledning eller et par kapitler – og så kan de godt gå hen og tro, at det er piece of cake liiige at få skrevet resten…
Men det er det ikke.

Og hvorfor er det så ikke det, når du nu selv har al den information, du skal bruge, oppe i hovedet? Du synes selv, at du har en KLAR idé til indholdet af bogen, så hvor svært kan det være?
Hvad skal der EGENTLIG til, for at få succes med sin bogidé?

Tag en beslutning – sæt IKKE en intention
Tjah, for det første kræver det, at du tager en beslutning frem for at sætte en intention om, at du vil skrive en bog.
Hvis du sætter en intention, så er det noget, du har lyst til at gøre.
Hvis du tager en beslutning, så er det noget, du VIL gøre – og du sætter handling bag.
For eksempel ved at plotte skrivedage ind i kalenderen for 2018.
Du sætter også en bagkant: Fx Jeg vil være færdig med mit bogmanuskript den 17. august 2018.

Parkinsons Lov
Gør du ikke det, træder Parkinsons Lov i kraft.
Den siger: Har du en måned til en opgave, bruger du en måned.
Har du et år til en opgave, bruger du et år. Har du 7 måneder, bruger du 7 måneder – og har du en time, bruger du en time…
Pointen er, at du ALTID bruger den tid, du har til rådighed – og sætter du ikke en bagkant, kommer projektet til at drive. Lææænge… Og måske bliver det aldrig til noget. AV…

 

Hvad skal din bog kunne? – hvad vil du med den?
For det andet – og det er nok det ALLERvigtigste – kræver det, at du er helt afklaret omkring, HVAD du vil med din bog?
Skal den brande dig som den ekspert, du er?
Skal den hjælpe dig til at nå ud til (endnu) flere kunder, så du kan hjælpe og inspirere mange flere?
Skal din bog hjælpe dig til at komme ud og holde foredrag om din særlige niche?
Skal din bog oversættes til engelsk (eller tysk, spansk, kinesisk?), så du kan træde ud på den internationale scene?

Fortsæt selv listen….

Bliv målrettet og knivskarp
For det tredje kræver det at komme i mål med en bog, at du tager stilling til en række spørgsmål: Hvornår skal min bog udkomme?
Vil jeg holde book release?
Skal jeg selv udgive bogen? – og hvordan gør jeg det?
Hvordan finder jeg et forlag?
Hvad koster det at udgive en bog?
Hvordan får jeg min bog solgt? (du skulle jo gerne tjene din investering ind OG få flere kunder i butikken…)
Hvordan får jeg min bog distribueret, så jeg når ud til flest?
Vil jeg i pressen med min bog og blive mere synlig? – og hvordan kommer jeg det???

Når du har taget en beslutning, sat en bagkant, plottet skrivedage i kalenderen og lavet en oversigt over de ting, du skal researche på, er tiden inde til at lave en disposition for din bog.

Herefter følger du din plan og går i gang med at skrive, som du har aftalt med dig selv – og du følger din disposition. Punktum.

Følger du planen, kan du allerede til november 2018:

  • sidde med din bog i hånden – frisk fra trykkeriet
  • nå at få den med i julehandlen
  • markedsføre den og holde masser af foredrag, hvor du sælger og signerer bøger
  • bruge bogen på dine workshops og forløb.
  • få omtale i masser af medier

Lyder det som noget, du kunne tænke dig?
Lyder det nemt?

Så må jeg skuffe dig:
Det er det ikke. For de fleste.

Sæt mindst 9 måneder af
Af erfaring ved jeg, at en bog som regel tager mindst 9 måneder – faktisk det samme som en graviditet. Det er det, jeg kalder for ”9 måneders reglen” eller ”The nine month rule”

Der er en rigtig god grund til, at det tager 9 måneder:
Lige som en baby i mors mave, skal et bogprojekt modnes og udvikle sig, inden det er klart til at se dagens lys.

 

Så går du med følelsen af, at din bog skal tage din velfungerende forretning til ”next level”, er det nu, du skal tage en beslutning (nej, ikke blot sætte en intention) og få sat struktur på din skriveproces. Så kommer du i mål med din bog.

Rigtig god arbejdslyst med din bog.

De venligste hilsner,

Jette Solvig Brødbæk

Journalist, tekstforfatter og mentor samt indehaver af Forlaget VITA

Efterlad en kommentar